Nej tack till Glutamat och annan E-skit

Jag har precis fått upp ögonen för alla tillsatser det finns i maten vi sätter i oss och framförallt alla E-tillsatser. Det har ju tidigare varit mycket snack om sötningsmedel och Aspartam som också är en E-tillsats och hur farligt det är med light produkter etc.. Det är fan inte klokt att allt vi äter och dricker stoppas fullt med sån skit. Det finns flera tusen olika E-tillsatser som ska göra så att maten håller längre, ser trevligare ut, smakar bättre osv. Flera hundra av dessa har dokumenterat skadliga bieffekter som hyperaktivitet hos barn (flera så kallade AZO-färgämnen som finns i godis) depression, och cancer. När vi gick med i EU blev 92 tidigare förbjudna (för att de ansågs för skadliga) E-tillsatser plötsligt lagliga i Sverige. Är det okej?
En av de värsta tillsatserna är Glutamat. Glutamat är en smakförstärkare som finns i chips, såser, soppor, räkröror, pytt i panna, skinka... listan kan göras låååång. Glutamat är en kemsk tillsats som påverkar nerverna i mun och näsa och får oss därigenom att tro att det vi äter smakar bättre än det gör. Igår rensade jag ut kyl, frys och skåp på allt som innehåller Glutamat (E620-626) Vill inte att min lilla älskling ska få i sig kemiska tilsatser genom mjölken. Tack Gustaf för att du är med mig i detta :)
Jag spenderade flera timmar i helgen på att googla och läsa i forum om E-tillsatserna och jag kan inte förstå hur livsmedelsverket eller regeringen eller vem som bestämmer detta, kan tillåta dessa ämnen. Här finns en
lista över skadliga E-tilsatser i PDF-format.

Vill ni läsa mer så finns här lite länkar:
Konsumentsamverkan
Hemlige Kocken
Forum på familjeliv

Nu ska jag ut på fina altanen och plantera lite i krukorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback